راهنمای استفاده از سامانه


مقدمهراهنمای پذیرشورود به سامانهفرآیندهااطلاعات پایهفرم های اطلاعاتیسامانه پیام رسانیگزارش گیریمدیریت سامانه

راهنمای پذیرش در پارک

تعاریف:

1-پارک فناوری: پارک علم و فناوری خلیج فارس. پارک فناوری یک سازمان دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که دارای تعدادی مراکز وابسته به نام های مراکز رشد و مراکز نوآوری می باشد. پارک فناوری همچنین می تواند در دل خود شرکت های کوچک و متوسط رشد یافته، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های بزرگ و انجمن های علمی را جای دهد.
2-مرکز رشد: مرکز رشد علم و فناوری. کلیه مراکز رشدی که در شهرستان های استان بوشهر راه اندازی می شوند باید مجوز خود را از پارک فناوری اخذ نموده و زیر نظر پارک فناوری اداره شوند. پارک فناوری مسئولیتی در قبال مراکز رشدی که وابسته به پارک نیستند، ندارد. در مرکز رشد صرفا شرکت های نوپا و هسته های فناور پذیرش و مستقر می شوند.
3- مرکز نوآوری. این مراکز زیر نظر مراکز رشد وابسته به پارک می باشند. در مرکز نوآوری صرفا تیم های نوآوری پذیرش می شوند.
4- محصول: کالا/خدمت. کلیه مراکز سه گانه فوق می تواند ایده هایی را که منجر به تولید کالاهای جدید و فناورانه و یا ارائه خدمات جدید، تخصصی و فناورانه می شوند، پذیرش نماید. همچنین شرکت هایی که کالا و خدمات آنها ساخته و آماده شده و در حال حاضر قابلیت تجاری سازی دارند نیز، می توانند در مرکز رشد یا پارک فناوری پذیرش شوند.

پذیرش در پارک فناوری

پارک فناوری می تواند شرکت های کوچک و متوسط رشد یافته، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های بزرگ و انجمن های علمی را پذیرش نماید. کلیه شرکت هایی که در پارک فناوری حضور دارند وجه فناورانه و نوآورانه آنها همواره فعال بوده و به طور مستمر به دنبال دستیابی به دانش و محصولات جدید می باشند. در پارک فناوری هیچ شرکتی به تولید انبوه نمی رسد و شرکت ها حداکثر تا تولید نیمه صنعتی برای تولید محصولات پیش خواهند رفت. در واقع تولید انبوه در پارک اتفاق نمی افتد چرا که محل آن شهرک صنعتی است. درآمد چنین شرکت هایی از طریق فروش محصولات جدید و فناورانه که توسط شرکت تولید می شود، محقق می شود. ارزش افزوده محصولات چنین شرکت هایی بالا است و وجه تمایز آنها، دانش و تخصص تیم کاری و سطح فناوری بکار رفته در محصولات آنها است.

شرکت رشد یافته شرکتی است که:

1- از لحاظ ترکیب نیروی انسانی به وضعیت با ثباتی رسیده باشد. دارای وضعیت و تشکیلات اداری مناسب و همچنین نیروهای با تحصیلات و تخصص دانشگاهی به صورت تمام وقت بوده که توسط شرکت نیز بیمه می شوند. همچنین ساختار (چارت) سازمانی شرکت تعریف شده و امور شرکت براساس آن اجرا می گردد.
2- از لحاظ محصول، به ثبات رسیده باشد. چنین شرکتی دارای محصولاتی (کالا/خدمت) جدید، فناورانه و کاربردی است که هم اکنون قابلیت عرضه به بازار را دارد. این محصولات معمولا دارای استاندارد، بسته بندی، کاتالوگ، لوح فشرده راهنما، لوح فشرده راه انداز، لوازم جانبی، نام تجاری و ... مواردی از این قبیل می باشند.
3- شرکت سهمی از بازار هدف را به خود اختصاص داده باشد. شرکت های پارکی در بازار به صورت فعال حضور دارند و دارای مشتریان خاص خود هستند. بخش بازاریابی شرکت فعال است و همواره به دنبال کسب بازارهای جدید می باشد.
4-از لحاظ مالی به ثبات رسیده باشد. شرکت دارای توان مالی مناسبی بوده به گونه ای که بتواند هزینه های جاری خود را تامین نموده و گردش مالی قابل قبولی را با توجه به زمینه کاری خود، داشته باشد.

پذیرش در مرکز رشد:

مرکز رشد محل استقرار و فعالیت هسته ها و شرکت های نوپایی است که در نظر دارند با استفاده از تخصص افراد خود، شرکتی را راه اندازی نموده و در زمینه ایجاد محصولات (کالا/خدمات) جدید، دانشی و فناورانه فعالیت نمایند. کسانی که به تازگی فعالیت خود را شروع نموده و یا در حال شکل گیری می باشند. منظور از هسته؛ گروهی از افراد هستند که در نظر دارند -با اراده محکم و قطعی- شرکتی را راه اندازی نمایند اما هنوز آن را به ثبت نرسانده اند و در حال انجام مراحل قانونی ثبت می باشند. مرکز رشد از این هسته ها حمایت نموده و قابلیت پذیرش آنها را دارد. لازم به ذکر است که هسته باید حداکثر 6 ماه پس از پذیرش، شرکت خود را به صورت قانونی به ثبت برساند. لذا براساس آینکه در حال حاضر کدام شرایط را دارا می باشید، می توانید فرم مربوطه برای پذیرش در مرکز رشد را انتخاب و تکمیل نماید.
به دلیل اینکه ریسک و هزینه راه اندازی شرکت برای افراد جوان و کم تجربه بالا است، مرکز رشد می تواند با حمایت از این افراد، ریسک کار را برای آنها کاهش داده و با ارائه خدمات به آن ها، توان شرکت را برای شکل گیری، ساخت محصول و تجاری سازی آن افزایش دهد. هدف مرکز رشد ساخت یک نوع محصول خاص به طور مستقیم نیست بلکه تلاش دارد با حمایت های خود به تشکیل شرکت هایی توانمند، خلاق و نوآور کمک نموده تا آن شرکت ها بتوانند محصولات جدید و فناورانه تولید نموده و آن را تجاری نمایند. در نهایت نیز آن افراد توانسته اند برای خود شغلی ایجاد نموده که می تواند درآمد خوبی برای متولیان خود به ارمغان آورد و محصول آنها نیز توانسته است به صنعت کشور خدمت نماید. این شرکت ها به مدت سه سال در مرکز رشد عضو خواهند بود و در این مدت اقدام به ساخت و فروش محصول خود خواهند نمود. بعد از آن می توانند در صورت احراز شرایط پذیرش در پارک و تمایل خود، برای پذیرش در پارک فناوری اقدام نمایند.
برای پذیرش در مرکز رشد به موارد زیر نیاز است.
1- تیم کاری متخصص: منظور افرادی که در زمینه خاصی دارای تخصص باشند و بتوانند موضوعی را که برای شرکت پیش بینی نموده اند، به انجام رسانند. همچنین علاوه بر افرادی با تخصص مرتبط با بخش فنی شرکت، نیاز به افرادی با تخصص هایی به منظور انجام امور اداری و بازاری شرکت نیز می باشد.
2- ایده محوری: هسته/شرکت باید برای خود یک ایده محوری انتخاب نماید. ایده محوری در نهایت منجر به ارائه یک محصول جدید و فناورانه می شود و شرکت می تواند آن را تجاری نماید. ایده محوری براساس شناخت تیم کاری از بازار و درک کاستی ها و نواقصات فناورانه موجود و همچنین توان تیم کاری برای ساخت آن، انتخاب می شود. موضوعات پژوهشی و مطالعاتی نمی توانند به عنوان ایده انتخاب شوند. چرا که پیش فرض این است که مطالعات و پژوهش های مربوط به ایده پیشتر انجام شده است و شرکت درصدد ساخت و تجاری سازی آن است.
3- برنامه کاری: شرکت برای راه اندازی کسب و کار، ساخت محصول و تجاری سازی آن نیازمند تهیه یک برنامه کاری (Business Plan) با رویکرد سه ساله می باشد. براساس آن شرکت می تواند مسیر حرکت خود را برای سه سال آینده از نظر، تیم کاری، محصولات، بازارها و حوزه مالی، برنامه ریزی نماید.

پذیرش در مرکز نوآوری:

تیم های نوآوری که توانسته اند ایده ای جدید، فناورانه و کاربردی را شناسایی نمایند اما هنوز آمادگی تبدیل شدن به شرکت را ندارند، می توانند در مرکز نوآوری پذیرش شوند. در مرکز نوآوری عمدتا تلاش برای شکل گیری گروه منسجم کاری با تخصص های مختلف و در نهایت اجرای ایده محوری است. مرکز نوآوری تلاش می نماید با حمایت های لازم، شرایط مورد نیاز برای شکل گیری تیم کاری و همچنین ساخت ایده محوری را فراهم نموده و از این رهگذر زمینه های لازم برای ورود تیم نوآوری را به مرکز رشد، فراهم آورد. چرا که ایجاد کسب و کار جدید، تولید محصول و شغل و در نهایت افزایش ثروت بر پایه دانش و فناوری مورد تاکید جدی است. لازم به ذکراست که از هر تیم نوآوری فقط یک طرح پذیرش می شود. لذا پیشنهاد می شود با بررسی و دقت نظر کامل، ایده ای را انتخاب نمایید که بتواند دارای مسیر رشد و توسعه باشد و تیم را به سمت پذیرش در مرکز رشد، رهنمون سازد. همچنین افرادی که عضو شرکت های مستقر در پارک فناوری و مرکز رشد می باشند، نمی توانند به عنوان مجری در قالب تیم نوآوری پذیرش شوند.
برای پذیرش در مرکز نوآوری به موارد زیر نیاز است.
1- تیم کاری متخصص: منظور افرادی که در زمینه خاصی دارای تخصص باشند و بتوانند موضوعی را که برای تیم نوآوری پیش¬بینی نموده اند، به انجام رسانند.
2- ایده محوری: تیم نوآوری باید برای خود یک ایده محوری انتخاب نماید. ایده محوری در نهایت منجر به ارائه یک محصول جدید و فناورانه می شود. در این مرکز الزامی به ساخت نمونه تجاری محصول نیست. بلکه ساخت نمونه آزمایشگاهی و یا اولیه محصول که دارای کارایی باشد نیز مورد قبول است. ایده محوری براساس شناخت تیم کاری از بازار و درک کاستی ها و نواقصات فناورانه موجود و همچنین توان تیم کاری برای ساخت آن، انتخاب می¬شود. بنابراین اگر چه در این مرحله محصول تولید شده تجاری نیست اما باید پتانسیل ورود به بازار را داشته باشد. موضوعات پژوهشی و مطالعاتی نمی توانند به عنوان ایده انتخاب شوند. چرا که پیش فرض این است که مطالعات و پژوهش های مربوط به ایده پیشتر انجام شده است و تیم نوآور درصدد ساخت و تجاری سازی آن است.


X